Communicatie
In Ithaka staat overleg met de cliënten centraal. Dat uit zich op verschillende manieren:
Individueel onthaal
Elke werkdag in Ithaka begint met een individueel onthaalmoment. Een coach bekijkt dan samen de daginvulling van elke cliënt. De cliënt kan op dat moment ook aangeven welke ‘openstaande taken’ hij of zij graag zou vervullen. Er worden ook mededelingen en informatie meegegeven, mondeling of via Pict@. Agenda’s worden ingevuld, afwezigheden worden doorgegeven,…
Psychosociale begeleiding/gesprek
Via individuele gesprekken krijgen de cliënten de mogelijkheid om te reflecteren op hun eigen situatie. Het biedt tevens de mogelijkheid om (nieuwe) persoonlijke vragen en/of plannen in te kleuren.
Gebruikersraad + evaluaties
Drie keer per jaar houden we een gebruikersraad. Een cliënt verwoordt het zo:
“De gebruikersraad, dat is een raad van Ithaka zelf. De gebruikersraad is er om belangrijke puntjes te bespreken samen met al de cliënten van Ithaka.”
De cliënten stellen zelf een voorzitter aan voor de volgende drie jaar. Er worden daarvoor verkiezingen georganiseerd.Het begeleid werk wordt jaarlijks bekeken samen met de cliënt, werkgever en jobcoach.
Overleg met de ouders
Ouders zijn van cruciaal belang bij de ondersteuning van de cliënten. Daarom worden er oudervergaderingen gepland. Er is ook een ouderoverlegplatform opgericht.
Door middel van de nieuwsbrief worden de ouders en het netwerk op de hoogte gehouden van de belangrijkste gebeurtenissen en genomen beslissingen.
Om de 3 maanden wordt er bovendien een tijdschrift, Odysseus, uitgegeven. De artikels worden vooral door de cliënten geschreven of ingesproken.
Interne communicatie is belangrijk om alle neuzen in dezelfde richting te behouden.
Ochtendbriefing
Kernteam en groot team
Raad van Bestuur
De Raad van Bestuur volgt de werking van de voorziening, ieder bestuurslid vanuit een eigen specialisatie en gefocust op één deelaspect van de voorziening. De voorzitter leidt de vergadering.
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor de selectie en bevoegd voor de aanwerving en ontslag van het personeel. Ze kan deze verantwoordelijkheid delegeren aan de verantwoordelijke.
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het financieel beleid van de vzw.
De bestuursleden zijn bevoegd om belangrijke beleidsbeslissingen te nemen. Ze zijn bevoegd om de werking te evalueren op basis van het jaarverslag.
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor een gezonde, veilige en comfortabele infrastructuur, zodat een goede werkomgeving ten aanzien van onze doelgroep gegarandeerd wordt. De Raad van Bestuur komt maandelijks bijeen, behalve in de zomerperiode.
Algemene Vergadering
Vzw Ithaka heeft de wettelijke overlegkanalen voorzien: zijnde Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur. Deze worden georganiseerd in overeenstemming met de regelgeving daaromtrent.
Het doel van een Algemene Vergadering is het bespreken en het goedkeuren van jaarrekening en jaarverslag van het afgelopen jaar en het goedkeuren van de begroting voor het volgende werkjaar. De voorzitter van de Raad van Bestuur roept de vergadering samen en zit deze voor. Kwijting en toetreden/ontslag van leden is een vast agendapunt. De Algemene Vergadering komt éénmaal per jaar samen.
Externe communicatie
Odysseus
Odysseus is het driemaandelijks tijdschrift van vzw Ithaka. Het wordt verspreid in regio Oostende.
Sociale media
We zitten op Facebook: Ithaka, IthakaShop, Seaprint, Ik kook ook
We zitten op instagram: Ithaka
We zitten op Linkedin: Ithaka